2011. június 20., hétfő

Az idő mérése







A kisgyermek a pillanatnak él. Számára a múlt és a jövő homályos, nehezen érthető és meghatározható fogalmak.


Kisfiam sokszor mondja: "Holnap, amikor elmentünk..", vagy "tegnap fogsz jönni?"


Ezt az egyszerű eszközt azért találtam ki, hogy a gyerekek számára is láthatóvá és kézzel foghatóvá tegyem valamelyest az idő múlását. (Montessorinál is léteznek hasonló időszalagok a kozmikus nevelésben, vagy a napok múlását jelző üvegkavicsok a 12 befőttesüvegben.)


Az egyik képen papírnyuszikat ragasztottunk minden nap az "ösvényre", hogy ha elérik a kosarat, akkor lesz húsvét.


A másik időszalagot most kezdtük el szülinap és névnap számoláshoz - ezekre pecsétet fogunk tenni minden nap. (Mindegy, mi csak maradandó legyen, hogy a gyerek lássa a telítődését a szalagnak.)


A már számlálni tudó gyerekekkel érdemes minden nap megszámolni, hogy hány nap van még hátra. (Esetleg mutatni neki, hogy "ennyiből", már eltelt "ennyi", és marad még "ennyi" - kivonás indirekt előkészítése.)


10 napnál hosszabb időtartamot ne számoljunk.

Érdemes minden nap ugyanabban az időben (mi fürdés előtt szoktuk) "ragasztani a nyuszit", "rányomni a pecsétet".


3 éves kortól.

3 megjegyzés:

:) Csilla :) írta...

Ezt én is használtam, csak én nagyobb gyerekeknél - és a célkitűzést segítendő. (Pénzügyi neveléssel foglalkozom, és ott nagy jelentősége van a célkitűzésnek, -megvalósításnak.)

Használtam már így én is időszalagot, tengert, amelyiken egyik parttól a másikig haladt a vitorlás, de ismerős a befőttes üveg is - én mondjuk színes homokrétegekkel töltögettem, így legalább dekoratív is lett. De tulajdonképpen csak a fantázia szab határt, hogy milyen formában próbáljuk mérni a napok múlását - és hogy milyen célból mérjük az eltelt időt.

illesreka írta...

A vitorlás nagyon jó ötlet, legközelebb a nyári szülinap/névnapkor kipróbálom!:-)
A homok is biztosan szép lehet; szerintem a kavicsot az újrahasználhatóság miatt találták ki!

ceetaez írta...

ll876 clarks παπουτσια,inov-8 trail,supra shoes portugal,eccobuty,skechers 店舗,groundieseesti,onrunningjapan,dr martens ブーツ,aldonewzealand fm685